LUCKA 22. Annonstexter och Job Branding. Vad gör vi som är nytt och varför är det så viktigt?

 

Det är otroligt viktigt att nå potentiella medarbetare! De flesta har redan ett jobb idag och en traditionell platsannons kanske inte alltid är sättet att nå er framtida kollega, tyvärr. Inte om du frågar oss.

Många skulle kunna tänka sig att byta arbete om rätt tillfälle dyker upp men letar inte aktivt. Det är därför marknadsföringen av tjänsten är så himla viktigt! 

Då pratar vi inte bara om att annonsen måste synas i rätt kanaler (detta är såklart också jätteviktigt och något vi arbetar stenhårt med). Idag vill vi gå djupare in på själva annonsutformningen.

Känner ni igen långa ingresser som innehåller många rader om företaget och dess historia där man får scrolla ganska långt för att se vad som egentligen erbjuds för dig som kandidat? Varför skulle just du vilja byta arbetsgivare från den du redan har?  

 

Sättet man styltar upp en traditionell annons ser vi kan leda till att man kan tappa de allra viktigaste kandidaterna. Tråkigt tänker du, vill de inte intressera sig om vårt företag så är det inte heller den kandidat vi söker. Vi tror att man måste tänka om lite här och se till helheten hur man utformar annonstexten. Dels för att den ska vara så innehållsrik som möjligt men också för att den ska locka rätt personer till att fortsätta vilja läsa, till och med göra en ansökan på tjänsten hos just er!

 

Vi jobbar därför mycket med Job Branding när vi utformar annonser. Detta begrepp handlar mycket om att skapa intresseväckande annonser där ingressen ska vara fängslande och resterande text ska framhålla vad företaget kan erbjuda sin blivande medarbetare för att hen ska förstå varför det kanske är dags att byta arbetsgivare. 

Här arbetar vi dels med att fånga känslan på arbetsplatsen via texten men dels också med bilder eller rörligt material. Det är viktigt att man inte förskönar sanningen. Detta är även superviktigt genom hela rekryteringsprocessen. Ingen tjänar på att lova guld och gröna skogar som sedan inte stämmer!


Vi har valt att inte stanna där...

Vad händer egentligen när man lyckas fånga kandidaters intresse med en välarbetad annons för att sedan tappa dem när det väl är dags att lämna in sin ansökan för att det är svårt eller besvärligt att genomföra den? Annonsen har varit verkningslös. Hela poängen är att få in ansökningar så man har kandidater att välja mellan när man sedan ska tillsätta.

 

Vi har tagit fasta på att de allra flesta får syn på annonsen via sin telefon. Därför har vi mobilanpassat hela ansökningsförfarandet så våra kandidater slipper ta sig till en dator för att uppdatera sina CVn och personliga brev. Detta gör vi genom att skräddarsy ett mobilanpassat ansökningsformulär inför varje specifik tjänst. 

 

I vår senaste annonsering fullföljde över 60% en komplett ansökan med sin telefon. Detta ansökningsförfarande gör inte bara att man får rätt kandidater att söka. Man ger också alla kandidater samma förutsättningar i processen vilket också bidrar till en mer fördomsfri rekrytering.  

 

Vad fokuserar vi på? 

  • Vi använder en speciell teknik och utformar ett enkelt & kvalitativt ansökningsformulär utefter varje specifik tjänst
  • Vi säkerställer att kandidater smidigt kan söka tjänster direkt i telefonen
  • Att ert företag profileras på ett sätt som attrahera rätt kandidater 
  • Vi ser till att tjänsten marknadsförs i rätt kanaler med rätt material.



Skulle kunna skriva en novell på detta ämne. Är det så att ni går i rekryteringstankar? 

Vi hjälper er att synas på ett nytt sätt och förbättrar era förutsättningar att fina ert nästa stjärnskott.

 

Varmt  välkommen att kontakta någon utav oss så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa just er! 

 

Sandra: 0380-913 10, sandra@wixeoconsulting.se

Petra: 0380-913 11, petra@wixeoconsulting.se 

Connecta med oss för att hålla dig uppdaterad med nya jobb.

Teamtailor

Karriärsida från Teamtailor